vineri, 4 mai 2012

Lista de cumparaturi

Despre memorie sunt multe de spus... Oameni luminati au cercetat in detaliu procesul prin care se formeaza memoria si de asemenea procesul prin care ne aducem aminte. Pe site-ul organizatiei pentru premiul Nobel exista un documentar foarte interesant, "Misterele memoriei", care ofera  o scurta istorie a marilor descoperiri in domeniu : http://www.nobelprize.org/mediaplayer/index.php?id=1456


O descoperire revolutionara este totusi cea a lui Roger Sperry, laureat cu premiul Nobel in 1981 care a demonstrat ca al nostru creier este de fapt format din doua parti. Emisfera stanga si cea dreapta, conectate printr-o punte de legatura numita Corpus Callosum, sunt total diferite una de alta, fiecare servind altui scop si fiind capabile sa invete independent, fara ca stanga sa stie ce face dreapta cum s-ar zice. Descoperirea a fost facuta in contextul cercetarii unei forme specifice de epilepsie a carui remediu consta in indepartarea chirurgicala a acestei punti.


Astfel, emisfera stanga este dedicata logicii, numerelor, structurilor, cuvintelor, in timp ce dreapta este responsabila de imaginatie, ritm si muzica, culoare, dimensiune. Spre exemplu stanga este responsabila de faptul ca eu stiu cuvantul pahar, dreapta de faptul ca pot sa imi imaginez cum arata. Inca din Grecia antica, techniciile de memorare se bazau pe doua concepte relativ fara legatura : imaginatia si asocierea. Grecii au intuit asadar existenta celor doua emisfere - pentru a retine ceva putem sa o facem the hard way, folosind doar o emisfera, sau the easy way, folosindu-ne de cele doua emisfere, deci de intregul creier. Tehnica este logica si simpla : pentru a retine ceva ne folosim de ceea ce stim deja (asociere) si intiparim intr-un mod impresionabil (imaginatie).


Pentru aplicatia practica a acestei teorii, sa revenim la lista de cumparaturi de care vorbeam in articolul de saptamana trecuta.


Sistemul Major, descris in detaliu in cartea lui Tony Buzan "Use your memory", presupune cateva reguli de baza. Pentru a-ti aminti ceva trebuie sa folosesti tehnica asocierii si culorea, imaginatia, ritmul, miscarea, simturile. Aici fac o paranteza pentru ca va povesti pe scurt despre faptul ca o disfunctie numita sinestezie (combinarea simturilor) a facut de-a lungul timpului ca oamenii care au avut-o sa dea dovada de memorii aproape perfecte.


Asadar, sa luam lista mea de cumparaturi :


- Pampers numarul 3
- Servetele umede
- Sapun lichid
- Morcovi
- Banane
- Rosii
- Paste
- Somon
- Cafea
- Cereale
- Lapte


Ce as fi facut in mod normal ar fost sa iau o foaie de hartie si sa imi notez aceasta lista inainte sa plec la cumparaturi. De data asta am incercat alt sistem.


Am inchis ochii si m-am imaginat imbracata in nimic altceva decat un pampers urias (dimensiunile exagerate sunt utile), si doua servetele umede pe sani (cu cat sunt mai socante imaginile cu atat mai bine) mergand pe strada si facand baloane din sapun. In calea mea iese un iepure (BugsBunny), mancand morcovi. Mergand el asa spre mine, aluneca pe o coaja de banana aruncata neglijent pe jos. Incercand sa il evit, intru intr-un restaurant italienesc unde vad pe masa o farfurie de paste cu sos de rosii...sunt calde pentru ca vad aburul iesind din ele si simt mirosul de rosii proaspete. Ma asez la masa si cer o cafea si un somon, iar chelnerul imi aduce un medalion de somon, crud si roz, pe care a varsat cateva boabe de cafea ca si ornament. Ma supar, pentru ca imi este foame si ies pe usa restaurantului, nervoasa. Dar nu nimeresc bine usa si in loc sa ies in strada am nimerit intr-o baie, unde o vad pe Angelina Jolie facand baie intr-o cada plina cu lapte si cereale de ciocolata.


In general, cu cat imaginile sunt mai socante, mai iesite din comun si chiar mai depravate, cu atat mai bine. Drept sa spun, dupa ce mi-am imaginat toata aceasta poveste lista mea de cumparaturi mi-a ramas intiparita in memorie. Pe de alta parte, mi-a luat ceva sa construiesc povestea, nu mi-a venit de la sine...probabil ca exersand as putea sa imi imaginez mai repede si sa devin mai eficienta.


Alta metoda pentru a retine aceeasi lista de cumparaturi, folosind cam acelasi sistem dar alta tehnica, este sa plasez obiectele din lista intr-un palat al memoriei. Un palat al memoriei este un loc pe care il cunosti foarte bine (sa zicem apartamentul sau casa in care locuiesti). Plasand obiectele in acest palat in imaginatia ta, nu ai de facut decat sa iti vizitezi palatul ori de cate ori vrei sa iti aduci aminte.


Sa presupunem asadar ca imi tapetez usa de la intrare cu pampersi, pun servetele umede pe tot holul, apoi intru in sufragerie unde umplu acvariul cu sapun lichid. Agat niste banane pe sarma de pe balcon si imi inchipui niste rosii care fac echilibristica langa ele. Pastele prind si ele viata si se unduiesc langa ele pe ritm de "I feel good". In bucatarie, pun un somon sa inoate in chiuveta si pe jos vars tot pachetul de cafea. Sunt in picioarele goale si simt cafeaua cum mi se lipeste de talpi atunci cand merg. Ajung in baie si again, o vad pe Angelina Jolie facand baie intr-o cada plina cu lapte si cereale de ciocolata (fanteziile sunt fantezii :)))


Acum mi se pare un pic mai usor sa imi aduc aminte...nu fac decat sa inchid ochii si sa ma plimb prin casa mea...imi sar in ochi legumele si pastele de pe sarma, pampersii de pe usa, cafeaua de pe jos si bineinteles ca intru in cada langa Angelina.


Concluzia mea : Ambele metode functioneaza. E drept ca ar fi fost poate mai usor sa imi notez ce am de cumparat, dar unde ar fi fost distractia ? Am reusit sa imi exersez memoria si imaginatia, am iesit din cotidian iar banalul mers la cumparaturi s-a transformat intr-o expeditie :) Va invit sa incercati macar o data si astept pareri !


Saptamana viitoare va povestesc ce tehnici de memorare exista pentru a tine minte numere.


A la prochaine !

5 comentarii:

  1. Buna, interesanta aceasta tehnica de memorare ( palatul memoriei).Am inteles cand e vorba de cuvinte e foarte usor ( cuvine care au un inteles si reprezinta ceva ex: sa ne gandim la cuvantul ''banana'''iti este foarte usor sa ii faci o asociere) dar ce spui de cuvantele ''unde'', ''cum''.

    Sa zicem ca am de memorat o poezie sau o lectie la biologie, cum fac?

    Te astept cu un raspuns:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna :) Memorarea de poezii este simpla, deoarece ritmicitatea si rimele sunt folosite ca si tehnici de memorare, iar asocierea intre cele doua parti ale creierului ajuta la o memorare mai rapida si mai usoara. Cu lectia la biologie este mai complicat, intr-adevar, dar nu imposibil, secretul consta in insusirea tehnicii prin practica.
      Promit sa iti raspund detaliat intr-un articol despre cum sa retinem texte (si chiar carti intregi).

      Ștergere
  2. Am bacul anul asta.Iar eu nu m-am apucat inca de invatat.Deci te rog, daca poti cat mai repede.

    Lasa-mi adresa ta de email si vorbim mai multe prin mail.Chiar am nevoie de un antrenor:)

    Iti mutumesc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Anca,
    Ai promis ca vei face un articol despre cum sa retinem carti intregi. Vad ca nu a mai aparut nimic de mult timp desi eu sunt curios de exemplu cum as putea sa memorez mai usor formule matematice sau citate.
    Astept raspuns, multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  4. foarte interesant articolul si cu ex bune si eu astept acel articol de memorare al textelor

    RăspundețiȘtergere